L'Exposició Internacional del 1929

El Palau Nacional
 
L'Exposició Internacional a Montjuïc va tenir lloc del 19 de maig de 1929 al 15 de gener de 1930, i com va passar amb l’Exposició Universal de 1888, va suposar un gran impacte per a la ciutat en l'àmbit urbanístic. Per a la celebració d’aquest esdeveniment es va urbanitzar la plaça d'Espanya, l'avinguda de la Reina Maria Cristina —amb les Torres Venecianes que en feien d’entrada—, i es van construir els pavellons que acullen actualment la Fira de Barcelona, així com el Palau Nacional, avui Museu Nacional d'Art de Catalunya i un dels edificis icònics de Barcelona.

“ El recinte de Montjuïc, amb els seus palaus i fonts,
és el testimoni d’un temps en què Barcelona aspirava a la grandesa
— Rosa Regàs

La Font Màgica

Quan els treballs de construcció del recinte firal estaven ja molt avançats, els seus organitzadors consideraven que faltava alguna cosa especial que fes la diferència. Va ser llavors quan Carles Buïgas va presentar el seu projecte per a una “obra colossal, atrevida i costosa”, que es convertiria en la imponent Font Màgica de Montjuïc. Encara que molts pensaven que era impossible, en menys d’un any, més de 3.000 obrers van convertir en realitat aquell somni del jove arquitecte i van omplir de llum, aigua i color la gran avinguda que havia de ser l’entrada principal al recinte expositiu. Quan es va inaugurar, va ser una de les primeres fonts del món amb espectacles de llum i moviment d’aigua sincronitzat


L’Exposició Internacional de 1929 va deixar un llegat arquitectònic significatiu a Montjuïc. Un dels pavellons més emblemàtics fou el construït per Ludwig Mies van der Rohe i Lilly Reich per representar Alemanya. La seva simplicitat, la claredat espacial i ús innovador de materials com el marbre, el travertí, l’ònix verd i l’acer cromat, l’han convertit en una obra mestra de l’arquitectura moderna. El pavelló proposa una arquitectura sense murs convencionals: les superfícies es descomponen en plans independents que generen una fluïdesa espacial única. La seva estructura minimalista, juntament amb el reflex de l’aigua i el vidre, crea una sensació de lleugeresa i harmonia. L’edifici original va ser desmantellat després de l’Exposició, però degut a la seva importància, es va reconstruir el 1986 fidelment en el seu emplaçament original, al peu de Montjuïc. 

El Poble Espanyol

El Poble Espanyol és un museu a l’aire lliure. La idea va ser impulsada per Josep Puig i Cadafalch, amb motiu de l’Exposició Internacional de 1929, i es va concebre com un poble on es pretenien reunir les característiques principals dels pobles d'Espanya. Dissenyat pels arquitectes Francesc Folguera i Ramon Reventós, el recinte inclou 117 rèpliques de places, carrers i edificis emblemàtics d’arreu del país, com l’Alhambra de Granada, la plaça de Valderrobres o el monestir romànic de Sant Miquel, amb la portalada de Santa María de Porqueres i el claustre del de Sant Benet de Bages. A més, és un centre de dinamització cultural amb tallers d’artesans que mostren tècniques tradicionals de ceràmica, vidre o cuir, oferint als visitants una experiència immersiva.

El Teatre Grec / Ricard Gabarrús

Inspirat El Teatre Grec de Montjuïc, construït el 1929 amb motiu de l’Exposició Internacional, es troba en un entorn privilegiat als jardins de Montjuïc. Aquest teatre a l’aire lliure s’inspira en els antics teatres grecs, amb una estructura semicircular i grades que s’integren harmònicament amb la natura. Va ser dissenyat per l’arquitecte Ramon Reventós en col·laboració amb Nicolau Maria Rubió i Tudurí, encarregat del disseny paisatgístic. El Teatre Grec és conegut per la seva acústica excepcional i la seva atmosfera única, que el converteixen en un lloc ideal per a representacions teatrals, concerts, dansa i altres esdeveniments culturals. Cada estiu és el centre del prestigiós Festival Grec de Barcelona, un dels esdeveniments culturals més importants de la ciutat.

Entrada al recinte de l'Exposició Internacional (les Torres Venecianes)

L'Exposició va suposar un gran impacte per a la ciutat en l'àmbit urbanístic, no solament a la zona de Montjuïc. Per tota la ciutat es van realitzar obres de millora i condicionament: es van enjardinar les places de Tetuan, Urquinaona i Letamendi; es va urbanitzar la plaça de Catalunya; es van perllongar la Diagonal cap a l'oest i la Gran Via de les Corts Catalanes cap al sud-oest, així com els passeigs de Gràcia i Sant Joan en els trams limítrofs a Gràcia. També es van executar diverses obres públiques: es va acabar la substitució de la il·luminació de gas per l'elèctrica i es van instal·lar els primers semàfors per regular el trànsit de vehicles, el primer dels quals es va situar en l'encreuament dels carrers Balmes i Provença. Finalment, es van millorar les comunicacions de la ciutat, amb la construcció en els anys 1920 de l'Aeroport del Prat, la reforma de l'Estació de França, la supressió dels passos a nivell dins de la ciutat, el soterrament de les vies del tren a l'interior urbà —en carrers com Aragó, Balmes i Via Augusta— i l'electrificació dels tramvies públics. 

Potser t'agraden aquestes entrades